Zagraniczne podróże w 2024: Turcja na czele, polscy turyści nie rezygnują z formuły All Inclusive

Turyści, którzy korzystają z ofert organizatorów zagranicznych wyjazdów, niezwykle chętnie dokonują już teraz rezerwacji na letnie wakacje 2024, utrzymując średnią wartość wydatków na identycznym poziomie jak rok wcześniej. Równocześnie, obserwuje się aż o 30% większą liczbę rezerwacji w porównaniu do poprzedniego sezonu. Zainteresowanie wyjazdami jest niezwykle silne wśród rodzin – dzieci stanowią aż jedną trzecią wszystkich turystów. Co więcej, dominuje decyzja o skorzystaniu z formuły All Inclusive, którą wybiera aż 85% podróżujących.

Pomimo pojawienia się dwóch dużych międzynarodowych graczy na polskim rynku turystycznym – Anex i Join Up – w ostatnim roku, nie nastąpiła spodziewana przez branżę wojna cenowa. Wręcz przeciwnie – ceny wakacyjnych wyjazdów pozostały stabilne. Dodatkowo, korzystny stosunek wartości złotówki do euro i dolara, bez zmian utrzymane ceny paliwa lotniczego oraz wzrost średnich zarobków o 14% w pierwszym kwartale 2024 roku (w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku) przekonują podróżnych do korzystania z opcji All Inclusive. Średni koszt takiego wyjazdu, z przelotem i zakwaterowaniem w dobrym lub bardzo dobrym hotelu, wynosi nieco mniej niż 3300 zł.

Na liście najbardziej popularnych kierunków podróży na lato 2024 (rezerwacje od 1 czerwca do 30 września), Turcja utrzymuje swoją pozycję lidera drugi rok z rzędu. Prawie jedna trzecia klientów biur podróży planuje tam wybrać się na wakacje. Ceny wyjazdów do tego kraju zanotowały niewielki wzrost, średnio o nieco mniej niż 100 zł. Na drugim i trzecim miejscu pod względem popularności znajdują się Grecja (19% wszystkich rezerwacji) oraz Egipt (11% rezerwacji), gdzie średni koszt wakacji obniżył się o około 400 zł. Czwarte i piąte miejsce zajęły Bułgaria i Tunezja, które były wybierane przez nieco ponad 8% turystów.

Wysokie ceny w sezonie letnim, zwłaszcza w lipcu i sierpniu, powodują, że koszty wyjazdów są wyższe o średnio 200 zł w porównaniu do całego sezonu. Jednak nawet to nie wpływa na decyzje turystów – około 85% z nich nadal wybiera formułę All Inclusive. Preferencje te są szczególnie widoczne wśród rodzin z dziećmi, które stanowią jedną trzecią klientów biur podróży, co pokazuje, że rodzice cenią sobie możliwość kontrolowania dodatkowych wydatków poprzez skorzystanie z pełnego pakietu wyżywienia.