Zastosowanie kostki brukowej jako podłoża w garażu to budżetowo przystępne rozwiązanie, które gwarantuje całkowitą odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia spowodowane zmianami temperatury oraz ruchami gruntu. Proces układania kostki brukowej składa się z kilku kluczowych etapów.
Pierwszy z nich to korytowanie, czyli usunięcie gruntu do głębokości 30-40 cm od planowanej wysokości podłogi. Jest to konieczne, aby zapewnić równość dna wykopu i w ten sposób zwiększyć stabilność dla kolejnych warstw. Po wykonaniu korytowania następuje ułożenie podbudowy, która jest zazwyczaj wykonana z pospółki lub tłucznia drogowego o grubości 10-15 cm. Pełni ona funkcję warstwy stabilizującej i drenażowej.
W przypadku układania nawierzchni na nadmiernie nawodnionych gruntach gliniastych warto zastosować geowłókninę przed ułożeniem tejże podbudowy. Zapobiega to mieszaniu się pospółki lub tłucznia z gruntem rodzimym. Następnie umożliwia się równe ułożenie kostki brukowej oraz stabilizację podłoża za pomocą warstwy podkładowej. Ta ostatnia najczęściej składa się z piasku zmieszanego na sucho z cementem. Po nasypaniu warstwy piasku o grubości około 10 cm, rozsypuje się cement – 1 worek na około 5 m2 powierzchni, a następnie miesza łopatą lub grabiami.
Kolejnym krokiem jest układanie kostki brukowej – każdą pojedynczą kostkę układa się ciasno, korzystając z już uprzednio ułożonego fragmentu. Przy jednolitym wzorze, można je układać w dowolnym kierunku, natomiast specjalne przycięcie może być konieczne dla skrajnych elementów nawierzchni. Po pokryciu całej powierzchni kostką brukową, należy użyć wibratora powierzchniowego z gumową nakładką ochronną do zagęszczenia elementów do podłoża. Ostatnia faza polega na rozsypaniu drobnego piasku na powierzchni, co poprzez wniknięcie w szczeliny, zaklinuje kostki między sobą.
Po zakończeniu tych czynności i po spłukaniu pozostałości piasku, nawierzchnia jest gotowa do użycia. Warto jednak pamiętać, że można ją dodatkowo zabezpieczyć impregnatem zmniejszającym jej nasiąkliwość, co ułatwia utrzymanie czystości i ożywia barwę.
Z drugiej strony, podłoga garażowa pokryta posadzką z żywicy epoksydowej może być bardziej wytrzymała na pęknięcia czy złuszczenia. Posadzki takie mogą być wykonane z żywic epoksydowych lub poliestrowych, zawierających różne dodatki uszlachetniające, pigmenty, wypełniacze. Grubość powłoki warstwy żywicznej jest zależna od wymagań – może ona wynosić 0,5-1 mm dla powłok cienkowarstwowych lub 1-5 mm dla powłok grubowarstwowych.
Przygotowanie podłoża pod taką powłokę wymaga specjalnej uwagi. Przede wszystkim, należy zwrócić baczną uwagę na wilgotność betonowego podłoża – nie powinna ona przekraczać 4%. Również sama technika aplikacji jest uzależniona od grubości nakładanej warstwy powłokowej. Na małych powierzchniach powłokę podłogową nanosi się pędzlem lub natryskiem hydrodynamicznym bezpośrednio na podłoże. W przypadku malowania wielobarwnego, ostatnią warstwę stanowi żywica bezbarwna.